Hoe staat de verkoop van Tablets er in Nederland voor?
Terwijl Japan erin slaagt meer oplaadstations voor elektrische auto’s dan benzinestations te hebben, is het een cijfer met betrekking tot tablets dat ons in Europa verbaast: Nederland heeft meer tablets dan desktops. Dit was te verwachten, gezien het feit dat we de afgelopen jaren in het post-pc-tijdperk hebben geleefd.
Vorig jaar waren er meer Nederlandse huishoudens met een tablet in huis, dan een desktop PC. De evolutie is langzaam maar duidelijk geweest, want in 2013 had één op de drie huishoudens een tablet, wat in 2015 is gestegen naar 58%. Veel mensen hebben de pc vervangen door een tablet, maar ondertussen blijven de smartphone en laptop sterk aanwezig, met respectievelijk 73% en 72% aanwezigheid in huishoudens.
In 2020 ging 41% van de 45- tot 65-jarigen online via hun mobiele telefoon, terwijl dat aantal de afgelopen jaren is gestegen tot 71%. Senioren zijn ook vaker online gegaan, met een stijging van 20% in de afgelopen 3 jaar. Het gebruik van apparaten buitenshuis is ook toegenomen, maar dat heeft meer te maken met telefoons dan met tablets.
Hoe staat de verkoop van smartphones er in Nederland voor?
De verkoop van de smartphone loopt in Nederland erg goed. Dit komt onder andere door het feit dat veel mensen een smartphone willen hebben. Zo kan de jongere generatie bijvoorbeeld in contact blijven met elkaar, maar kunnen ook volwassenen gebruik maken van het internet en hun email. Onze mobiele telefoon is op die manier als het ware een kleine computer geworden, die ons in staat stelt alles te doen wat we maar willen. Het mooie daarvan is dat het allemaal mogelijk is terwijl we onderweg zijn, waardoor we zeer mobiel zijn op ieder moment van de dag.
De verkoop van de smartphone loopt aan de andere kant erg goed vanwege het feit dat er steeds nieuwe technieken beschikbaar komen. Binnen een half jaar is de bestaande techniek over het algemeen alweer verouderd en zijn we op die manier alweer toe aan een nieuw exemplaar. Het is om die reden eigenlijk op ieder moment zeer interessant om een smartphone te kopen. De meer jongere gebruikers kunnen er op die manier bijvoorbeeld voor zorgen dat ze altijd mee kunnen delen met de nieuwste applicaties en mogelijkheden op het gebied van de mobiele telefoon.
Verkoop van smartphones in Nederland: internetkosten
De verkoop van de smartphone zou de komende jaren echter wel eens enigszins terug kunnen gaan vallen. De verschillende aanbieders hebben de kosten van het internet op de mobiele telefoon namelijk flink opgeschroefd. Dit betekent onder andere dat de smartphone een stuk minder volledig te gebruiken is, zonder internet. De meeste varianten zijn er namelijk op gericht om eigenlijk dag en nacht in contact te staan met het internet. Wanneer er geen mobiel internet beschikbaar is kan de smartphone dus gemakkelijk een stuk minder aantrekkelijk worden. Wat dat betreft is het maar de vraag hoe de ontwikkeling van de smartphone het de komende tijd zal gaan doen in Nederland.
Verkoop van smartphones in Nederland: steeds vernieuwender
Smartphonemarkt herstelt in Nederland, Denemarken, Finland in Q4 2020; 5G-penetratie passeert 50% van de verschepingen
Smartphone leveringen in Nederland, Denemarken en Finland lieten een positieve QoQ groei zien in Q4 2020, grotendeels dankzij de sterke vraag naar de Apple iPhone 12-serie, zelfs terwijl sommige regio’s gedeeltelijk op slot bleven, volgens Counterpoint Research’s laatste analyse van de Europese smartphone markt. Van de drie markten in focus, bleek Nederland het meest veerkrachtig met 19% QoQ groei, gevolgd door Finland en Denemarken met respectievelijk 14% en 10% QoQ groei.
De penetratie van 5G-smartphones bereikte meer dan 50% van de totale smartphoneverkoop in alle drie de landen, wat hoger is dan het Europese gemiddelde. Hoewel de iPhone 12 de populairste 5G-smartphone was, deden de S20- en Note 20-series van Samsung het ook goed. In het middensegment ($250-$400) kwam de Nord van OnePlus naar voren als de bestverkochte 5G Android-smartphone in Finland en Denemarken.
De Nederlandse markt liet een groei zien van 19% op kwartaalbasis, naast een bescheiden groei van 2% op jaarbasis. Samsung eindigde het kwartaal als het nummer één merk op de Nederlandse markt dankzij de sterke prestaties van zijn A-serie. Apple was echter de beste performer op het gebied van 5G-smartphones.
OPPO was het op twee na grootste merk op de Nederlandse markt dankzij de goede prestaties van zijn Reno 4-serie. OPPO sloot het vierde kwartaal af met een indrukwekkende groei van 123% op jaarbasis.
OnePlus was het snelst groeiende merk onder de top 10 merken in Nederland met meer dan 400% YoY groei in het land.